onsdag 28 juli 2010

Visa dig Gud!



För många känns det fånigt att tro på den Gud som beskrivs i Bibeln. Där beskrivs han bla som allsmäktig, allvetande och som skaparen av både himmel och jord. Om nu Gud är så stor och så verklig, varför visar han sig inte bara? Framför allt om Gud nu vill att vi ska tro på honom! Många påstår att om Gud skulle göra något helt tokigt och fantastiskt som att kanske få bilar att sväva på E4:an och sedan ropa: ”Jag är Gud! Den Gud som det står om i Bibeln! Tro på mig!” - då skulle man ju tro på Gud, för då skulle det väl vara oundvikligt? 

Då skulle ju bevisen vara övertygande.

Om du sedan berättar om denna incident för andra, skulle dina vänner då tro att du talar sanning? Inte så troligt.

”Det tror jag när jag ser det!” säger vi när en vän påstår sådant som låter alldeles för otroligt. Vi kan inte ta varandra på ordet. Det duger inte. I nya testamentet så beskrivs en liknande incident med Jesu lärjunge Thomas (senare kallad Thomas Tvivlaren). Trots att Jesus under flera år förklarat för sina lärjungar vad som måste hända, så kunde inte Thomas tro att det var sant när det väl hände. Han behövde bevis. Han kunde inte ta varken Jesus eller andra vittnen på orden. Precis som vi ofta agerar – så agerade en av Jesus närmaste. Vi bör också komma ihåg det att Thomas varit med Jesus under flera år och bevittnat otaliga övernaturliga under som Jesus gjort.
Thomas kunde inte ta Gud och hans vittnen på orden. Han var tvungen känna spikhålen i Jesu händer och fötter. Först då kunde han tro att Jesus verkligen uppstått!

Till skillnad från vår ibland berättigade misstro till människors påståenden så kan vi ta Jesus på orden. Bibeln kan tas på allvar för det är Guds ord – inte människors. I Bibeln får vi möjlighet att läsa om just liknande incidenter som den på E4:an. Dessa vittnen är pålitliga. För den allra viktigaste incidenten i historien (Jesu död och uppståndelse) finns det dessutom FYRA samstämmande vittnesmål. 


Våga tro att det är sant, utan att se. Det förändrar allt.


Sedan sade han till Thomas: "Räck hit ditt finger och se mina händer. Och räck hit din hand och stick den i min sida. Och tvivla inte utan tro!" Thomas svarade honom: "Min Herre och min Gud!" Jesus sade till honom: "Därför att du har sett mig, tror du. Saliga är de som tror, fastän de inte ser." Många andra tecken, som inte är nerskrivna i denna bok, gjorde Jesus i sina lärjungars åsyn. Men dessa har blivit nerskrivna, för att ni skall tro att Jesus är Messias, Guds Son, och för att ni genom tron skall ha liv i hans namn.

Ur Johannesevangeliet, kapitel 20

/ER

Du kan kontakta denna bloggare direkt via mejl här!

1 kommentar:

  1. Det är ju vi människor som har hittat på att Thomas är en tvivlare; Dom andra som var i rummet hade ju Jesus redan visat sina sår.
    I och med att Thomas bad om att se såren fick vi de mycket viktiga orden: Saliga är de som tror, fastän de inte ser.

    SvaraRadera