torsdag 15 juli 2010

Den gemensamma nämnaren



Ofta när jag tänker på kristendomens historia så skäms jag. Det är så mycket som gick så fel och som har dragit budskapet som kristendomen vill förmedla i smutsen. Jag kommer ihåg att det gjorde fysiskt ont i mig när vi på historielektionen fick höra om alla korståg och grymheter som utfördes i kristendomens namn. Det var nog en blandning av skam, men också stor förvåning. 



Var detta verkligen samma tro som min? Varför har jag aldrig fått läsa någonstans i Bibeln att det är våld och förtryck som leder människor till tro på Gud?


För det stämmer inte.

Hur kan det då gå så fel? Var det Guds fel? Nej. Det var människans. Genom historien så har människan alltid törstat efter makt och pengar. Det är detta som är den egentliga drivkraften. Jag tror inte att någon som deltagit i korståg i all ärlighet värnade om dessa människors själar. I alla fall inte på någon biblisk grund.

Det finns så otroligt mycket hemskt i människans historia som gett upphov till så mycket död och lidande. Jag inser att trots att ideologier och trossystem kan vara vackra i teorin så faller de i bitar när de vilar i människors händer. Kommunismen skulle jag vilja påstår är ett sådant. Varför fungerar det inte? Jo, för att människor är syndare och saknar härlighet från Gud.

Den gemensamma nämnaren är alltså genomgående: människan!

Ty här finns ingen skillnad. 23 Alla har syndat och saknar härligheten från Gud, 24 och de står som rättfärdiga utan att ha förtjänat det, av hans nåd, därför att Kristus Jesus har friköpt dem.

/ER

Du kan kontakta denna bloggare direkt via mejl här!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar