onsdag 7 juli 2010

Psykfall eller Gud?




Det är många som tycker att Jesus var en schysst snubbe. Han ville ju liksom alla väl, och det var ju han som yttrade den gyllene regeln: allt vad ni vill att människorna skall göra er, det skall ni också göra dem.Hur kan man tycka annat än att detta är en bra person med mycket visdom och insikt? Jag håller med dem fullt ut! Till 100 %! Men, samtidigt frågar jag mig om de verkligen läst allt som Jesus sa? Det första citatet här är ju jättefint. Skulle någon kollega yttra detta på jobbet så skulle jag mer än gärna bjuda hem honom/henne på middag.

De som nöjer sig med denna definition av Jesus ignorerar vissa viktiga saker som Jesus också sa:

”Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus.”

”Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall lev
a om han än dör.”

”Ja, för att vittna om sanningen är jag född, och därför har jag kommit till världen. Var och en som är av sanningen lyssnar till min röst.”

Om min kollega skulle yttra liknande saker så skulle jag nog inte bjuda hem honom/henne på middag. Möjligtvis skulle jag ringa jourhavande mentaldoktor för en tvångsomhändertagning eller i alla fall rapportera till chefen att det är något som inte står rätt till med min kollega.

Det finns alltså två alternativ här; antingen är Jesus en tokstolle och ett psykfall med hybris, eller så är han verkligen den han utger sig för att vara. Vi får inget alternativ som heter "Jesus var bara en god förebild", utan antingen eller.

Vad tror du?


/ER

Du kan kontakta denna bloggare direkt via mejl här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar