söndag 1 augusti 2010

Allt är meningslöst!


Jag ligger i hängmattan och njuter. Fiskmåsarna dyker efter småfisk och molnen ligger glest spridda på den ljusblå himlen. Och jag tänker – vilken underbar värld! Frank Sinatras klassiska låt ”What a wonderful world” gnolar i mitt huvud. Helt underbart. Det är nog ingen som inte skulle hålla med mig om detta om de var här med mig just nu. 

Men, vad säger mig att det är underbart? Vad gör att jag ser skönhet? Vad har jag för belägg för att det finns något som är vackert? Den konsekvente evolutionisten och ateisten borde tycka att alla dessa mjuka värden endast består av kemiska processer. Skönhet, glädje, kärlek, empati – kemi! Som evolutionist har man inget belägg för något av dessa mjuka värden har ett mervärde än just KEMI. Men ändå känner, upplever och agerar man efter dem.

Men, jag vet att de flesta inte är konsekventa evolutionister. 

Kanske tänker man helt enkelt inte så mycket på vad ens tro har för konsekvenser?

Att tro att världen tillkommit genom en slump, helt utan någon tanke och syfte, att allt i vårt huvud endast är kemiska processer, att vi endast lever för att reproducera oss - får konsekvenser! Den konsekventa evolutionisten och ateisten ser ingen mening med livet. Det vore ju oförenligt med den ateistiska världsbilden.

Den konsekvente ateisten Nietzsche drog den enda logiska slutsatsen av den ateistiska övertygelsen: allt är meningslöst. Även om jag tycker det är tragiskt så förtjänar Nietzsche en eloge för sitt konsekventa tänkande.

Jag skulle vilja utmana dig med några frågor att begrunda:
- Vad grundar du ditt liv på?
- Vad har du för orsaker att tro som du gör?
- Vad får din tro för konsekvenser?
- Är DU konsekvent i din livsfilosofi?


Under tiden du funderar så tänker jag njuta av den underbara värld som Gud har skapat och som ger mig orsak att ge sådant som glädje, kärlek, sorg, skönhet, musik och mening en djupare innebörd än endast slumpmässiga kemiska processer.


/ER

Du kan kontakta denna bloggare direkt via mejl här!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar