måndag 16 augusti 2010

Astrid Lindgren ljuger!


Ofta hör jag människor säga; "Han var en god människa, han har det säkert bra där han är nu" eller "Hon har jobbat hårt i hela sitt liv, nu får hon äntligen vila i himlen", när någon närstående dött. Jag måste tyvärr meddela att ni har blivit förda bakom ljuset, detta stämmer inte!
"Vad stämmer inte? Är mamma inte i himlen?" Nja, det kan jag inte svara på, endast Gud ser tron i våra hjärtan, men vad jag däremot vet är att om hon enbart har hårt jobb och goda gärningar i bagaget så är hon någon helt annanstans än i himlen.

Var kommer då denna villfarelse ifrån, att ett hårt jobb och en vänlig uppsyn leder till himlen?

Dels tror jag att vi har djupt inpräntat i oss, att hårt jobb lönar sig, vem av oss har tex. inte sjungit Astrid Lindgrens "Fattig bonddräng" som barn? I denna sång, får vi höra om drängen som får komma in i himlen just på grund av sitt hårda slit.
"Men, då säger Herren: Fattig bonddräng, kom hit.
Jag har sett din strävan och ditt eviga slit.
Därför, fattig bonddräng, är Du välkommen här.
Därför, fattig bonddräng, skall Du vara mig när."


Astrid kunde dock inte ha mer fel...

Jag tror också att många människor har en bestämd uppfattning om vem Gud är. Ända sen barnsben har man fått höra att Gud är god, och inte kan väl en god Gud döma "snälla" människor till helvetet, eller? Gud är god, jag håller med dig till 100%!

Men varför döms då "snälla" och hårt arbetande människor i så fall till helvetet?


Jag ska inte hålla er på halster längre utan kortfattat redogöra för hur det ligger till med oss och himlen:
Gud kräver att vi ska vara perfekta
"Ni skall vara heliga, ty jag är helig." (1 Petr 1:16), detta klarar vi dock inte vilket medför att alla människor är värda döden och helvetet "Alla har syndat" (Rom 3:23) och "syndens lön är döden" (Rom 6:23). För att rädda oss sände Gud sin Son för att dö för våra synder "All vår skuld lade Herren på honom" (Jes 53:6). "Se Guds lamm som tar bort världens synd" (Joh 1:29). Detta är en Guds gåva som vi fått av nåd, helt utan egen förtjänst och hårt arbete. "Han frälste oss inte för rättfärdiga gärningar som vi gjort" (Tit 3:5) , Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det" (Ef 2:8). Denna gåva skänks alltså till oss genom tron, som i sin tur även den är en gåva "Alltså kommer tron av predikan, och predikan i kraft av Kristi ord" (Rom 10:17)

Vi kommer alltså inte till himlen pga. goda gärningar och hårt slit, vi kan verkligen inte göra någonting av oss själva, inte ens tro! Gud är dock så obeskrivligt god att Han offrade sin enfödde Son till hela världens frälsning!


Ps. Goda gärningar gör ingen till en kristen, men en kristen gör goda gärningar. Ds.

/EE

Du kan kontaktade denna bloggare direkt via mejl här!

4 kommentarer:

  1. Fick tipset om din blog idag av en "vän" på facebook.
    Tänk, om vi kristna (ca 3 %) skulle vara så tydliga som du...
    Hjärtligt tack för din blog.
    Marianne från Zürich

    SvaraRadera
  2. Tack Marianne och Troende för era kommentarer, det glädjer mig att ni uppskattar bloggen!

    SvaraRadera