lördag 19 april 2014

Du behöver inte vara rädd


Ni har inte fått slaveriets ande, så att ni på nytt skulle leva i fruktan. Nej, ni har fått barnaskapets Ande, i vilken vi ropar: «Abba! Fader!» Rom 8:15

I förrgår hade jag engelskundervisning med mina vuxenelever. De fick titta på en Oscarsbelönad långfilm som heter «The King’s Speech». Du har kanske sett den själv? Den baseras på en sann historia om prins Albert av Storbritannien, en prins som är väldigt blyg och stammar väldigt mycket. Det är en prins som var medlem av den brittiska kungafamiljen. Albert hade problem med sin stamning hela livet och han var väldigt rädd för att behöva tala inför folk.

En dag, helt plötsligt, år 1936 händer något han inte är beredd på. Hans bror, kungen, abdikerar och så är det Alberts tur. Han känner att det är hans plikt att ta på sig kronan och bli kung. Men han är väldigt, väldigt rädd. Inte så långt efter att han tillträtt bryter andra världskriget ut. Och helt plötsligt måste denna stammande man som var så jätterädd för att tala inför folk ge ett tal i radio, som ska gå ut till miljoner av människor som väntar sig uppmuntran och tröst av kungen. Men märkligt nog, nästan som ett mirakel, klarar han det! Han gör det nästan helt utan stamning. Och i filmen får man se att hans hemliga vapen var en talterapeut som hjälpte honom med språket. Allt eftersom denna talterapeut hjälpte Albert att komma över sin stamning blev han mindre rädd.

En dag för många år sedan förde den helige Ande dig till tro på Jesus Kristus. Det var den dagen då du inte längre behövde vara rädd. Djävulen hoppas och försöker göra så att du ska glömma det. Satan hoppas att du ska fortsättavara paralyserad i den rädslan som ett skuldtyngd samvete ger. Förlamad på grund av skam över saker man gjort, saker man sagt eller saker man tänkt och minnen av tidigare misslyckanden. Det kan faktiskt vara så att djävulen ibland frestar och lurar den kristne att glömma vad den har genom tron. Och när han lyckas med det har han vunnit slaget.

Låt oss göra arbetet svårt för djävulen. Låt oss se till att i kväll och i morgon komma i håg den förlåtelse som Kristus vann på korset. Vi ska komma ihåg att den förlåtelsen gäller alla människor, alltså måste den också gälla mig. Vi ska komma ihåg att så många av de troende i Bibeln syndar. Alla, i själva verket. Många av dem syndar grovt, och offentligt, men de blir ändå förlåtna.

Stanna upp en liten stund. Påminn dig själv om att du är Guds barn och medlem i Guds familj. Ta din gamla rädsla, din gamla skuld och din skam och låt den tvättas bort i lammets blod. När du gör det då kan du leva ett nytt liv. Helt fri ifrån det gamla slaveriet i rädslan. Ju mer vi gör det och ju mer vi påminner oss om att vi är Guds förlåtna och älskade barn, ju mer kan vi också utföra de goda gärningarna som han har förberett åt oss. Amen.

Låt oss be. Käre Herre Jesus. Utan dig har jag all anledning att vara rädd. Men i dig, när jag har iklätt mig dig, har jag inget att frukta. Ge mig kraft genom din Ande så att jag kommer ihåg att jag är förlåten och älskad. Använd mig för att tjäna dig i kärlek gentemot mina medmänniskor. Amen.

Peter Öman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar