fredag 10 september 2010

Vederkvickt!


Vardagen gör sig påmind och jag trollar bort mig i den. Jag trollar bort mitt innersta. Rutinerna blir ofta så många och påträngande att jag knappt finner en endaste minut att stanna upp. Stanna upp och tänka efter. 

Stanna upp och reflektera över min själs välmående.

Ibland när jag sitter på tunnelbanan, eller själv stressar runt i stadsvimlet så frågar jag mig själv; hur mår alla dessa själar? Om jag skulle fråga någon, vad skulle jag då få för svar? Kanske skulle många missta min fråga för något annat. Kanske tror de att jag egentligen frågar hur de mår fysiskt, psykiskt eller känslomässigt?

Men det är inte det jag undrar.

Nej, jag undrar hur deras
själ mår. Är den fylld av sorg? Längtar den efter något som kanske verkar odefinierbart? Känns den nästan obefintlig och flämtar efter andan? Kanske är det till och med så att de sista dödsryckningarna för länge sedan passerat. 

När stress överrumplar mig, pengabekymmer gnager mig, migränen kommer med tätare intervaller och jag känner mig otillräcklig – så frågar jag min själ:
hur mår du? I en sådan situation kan den svara: Jag mår bra! Jag är vederkvickt! 

Vederkvicka betyder: svalka, läska, förfriska, uppliva, stimulera, stärka, ge nya krafter, rekreera, förströ, förnya. (www.woxikon.se)

Psalmisten David använder sig av detta ord i en av sina mest kända sånger. Visst är det vackert! Tänk vad underbart om man kunde fråga alla på stan och få det svaret: Min själ är vederkvickt! Gud är den som vederkvicker våra själar så att den kan finna ro även i det mest besvärande jordliga situationer.

Den gode herden
1 En psalm av David.

HERREN är min herde, mig skall intet fattas.
2 Han låter mig vila på gröna ängar, han för mig till vatten där jag finner ro.
3 Han vederkvicker min själ, han leder mig på rätta vägar
för sitt namns skull.
4 Om jag än vandrar i dödsskuggans dal,
fruktar jag intet ont, ty du är med mig.
Din käpp och stav de tröstar mig.

5 Du dukar för mig ett bord i mina ovänners åsyn.
Du smörjer mitt huvud med olja och låter min bägare flöda över.
6 Idel godhet och nåd skall följa mig i alla mina livsdagar,
och jag skall bo i HERRENS hus evinnerligen.



/ER

Du kan kontakta denna bloggare direkt via mejl här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar